نمونه برداری از تیروئید

گره های تیروئیدی یا به صورت منفرد یا به صورت متعدد در غده های تیروئیدی بروز می کند و هرچند معمولا علامت و درد ندارد اما گاهی به صورت برجستگی در گردن قابل تشخیص است. برخی از گره های تیروئیدی خود به خود و بدون ارتباط با یک عامل خارجی به وجود می آید؛ این گره ها، عملکرد خاصی ندارد اما گاهی نیز موجب تولید بیش از اندازه هورمون تیروئید و پرکاری آن می شود. بیشتر ندول های تیروئید خیلی کوچک هستند و شما متوجه وجود آن نمی‌شوید. اگر ندول تیروئید بزرگ باشد، می‌توانید آن را حس کنید و یا متوجه ورم گردن خود شوید.

 

☑️اقدامات تشخیصی برای ندول های عبارتند از:

انجام رادیوگرافی، سونوگرافی یا اسکن ایزوتوپ، اما مهمترین آزمایش تشخیصی گره های تیروئید، برداشتن مقداری از سلولهای ندول توسط سوزن FNA می باشد. تشخیص ندول های تیروئید با سوزن FNA، سریع و آسان است و در صورت نیاز می توان دو یا سه بار دیگر آن را تکرار کرد تا به جواب قطعی رسید.امروزه با استفاده از روش FNA و برداشتن مقداری از سلولهای تیرویید با سوزن می توان به نوع ندول پی برد و در صورت سرطانی بودن آن، اقدام به عمل جراحی نمود.

 

?روش انجام :

در این روش فرد روی تخت سونوگرافی خوابیده ، روی محل تیروئید در گردن با بتادین ضدعفونی می شود سپس  همانطورکه رادیولوژیست در مانیتور سونوگرافی کیست را می بیند با استفاده از سرنگ ۱۰ سی سی از منطقه مایع می کشد که این مایع معمولا حاوی محتوی کیست و تعدادی سلول از جداره کیست می باشد و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود. این کار کمی دردناک می باشد اما قابل تحمل بوده و پس از پایان کار هرچه فرد زمان بیشتری کیسه یخ روی منطقه بگذارد تورم و دردش سریعتر بهبود می یابد. بهتر است پس از نمونه برداری  هنگام صرف غذا بجای غذای جامد و سفت غذای نرم مثل سوپ میل شود.

 

?در هنگام برداشتن سلولها با سوزن، چندین احتمال زیر ممکن است رخ دهد:

– ممکن است داخل ندول مایع باشد که توسط سوزن این مایع کشیده می شود و ندول ناپدید می گردد. این وضعیت نشان می دهد که ندول باید یک کیست باشد که نیاز به درمان بیشتری ندارد.

– ممکن است سلولهایی که از ندول کشیده می شود سلولهای خوش خیمی باشد، در اینصورت شما سرطان تیرویید ندارید.

– اگر سلولهای بدست آمده نشانگر بدخیمی باشد، نشانه سرطانی بودن ندول است که در این صورت باید هرچه سریعتر عمل جراحی انجام پذیرد.

– گاهی اوقات به علت اینکه تعداد خیلی کمی از سلولهای ندول تیرویید برای آزمایش برداشته می شوند نمی توان بطور قطعی تشخیص داد که ندول خوش خیم است یا بدخیم. در این موارد عمل جراحی انجام می شود و تمام ندول برداشته شده و به دقت با میکروسکوپ بررسی می شود تا خوش خیم یا بدخیم بودن آن مشخص گردد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?