هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید

هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید

@dr_bahoosh_clinic
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

«‌فدراسیون جهانی تیروئید» ۴ لغایت ۱۰ خرداد ماه را به منظور افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید، عوارض، راه‌های پیشگیری و درمان آن را به عنوان «هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید» معرفی کرده است.

غده تیرویید در افزایش سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همچنین رشد و نمو نقش اساسی دارد.اثرات هورمون تیرویید (تیروکسین) در رشد و تکامل مغز بسیار مهم و ضروری است.

@dr_bahoosh_clinic

ید یکی از ریزمغذی‌های مهم برای تولید هورمون توسط تیرویید است و از طرف دیگر، غده تیرویید یکی از مهم‌ترین غده‌های درون‌ریز بدن می‌باشد که کمبود هورمون‌های آن می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود. در نتیجه کمبود ید در رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مهمی از جمله گواتر (بزرگ‌شدن غده تیرویید)، کم‌کاری تیرویید، کوتاهی قد و عقب‌ماندگی ذهنی شود.

بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در بدو تولد هیچ علامت بالینی ندارد و در صورت تشخیص به موقع در روزهای اولیه زندگی، بطور موثری قابل درمان است. با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان، عوارض جدی بیماری اتفاق نیفتاده و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می‌شود.

@dr_bahoosh_clinic

در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان به هنگام و مناسب، عارضه برگشت ناپذیر عقب ماندگی ذهنی اتفاق می افتد.
برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان با هدف شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم کاری تیرویید،ازمهر ماه سال ۱۳۸۴در سیستم سلامت کشور ادغام شده و اجرای بسیار موفقی داشته است. تاکنون تعداد زیادی بیمار شناسایی و درمان شده و از عقب ماندگی ذهنی نجات یافته اند. این مهم نه تنها نوزادان مبتلا را، بلکه خانواده های آنان و جامعه را نجات داده است. تجربیات ارزشمند ناشی از اجرای برنامه، با ویژگی های مهمی از جمله گروه هدف بیش از ۱۵۰۰۰۰۰ نوزاد در سال، غربالگری هم زمان در روستاها و شهرها، ‌استفاده بهینه از سیستم شبکه بهداشتی کشور، ایجاد هماهنگی های مستحکم بین و برون سازمانی، یاری گرفتن از اساتید دانشگاهی، مدیران، کارشناسان و نیروهای بهداشتی درمانی مجرب و بهره گیری از تجربیات بین المللی همراه بوده است.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

🆔 https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?