ڪنترل دیابت در سیڪل قاعدگی

اڪثر زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ برای ڪنترل قند خون خود یڪ هفته قبل از شروع قاعدگی دچار مشڪلاتی می شوند.
? در این مدت قند خون این افراد می تواند بالاتر یا پایین تر از مقدار معمول باشد. بنظر می رسد علت این اختلال هورمونهای زنانگی استروژن و پروژسترون است، گرچه علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

? در نیمۀ اول سیڪل قاعدگی مقدار این هورمونها نسبتاً ڪم است ولی در نیمۀ دوم سیڪل، بعد از تخمڪ گذاری مقدار استروژن و پروژسترون افزایش می یابد و سبب ضخیم شدن جدارۀ رحم و آمادگی برای تغذیۀ تخمڪ لقاح یافته، می گردد.
?چنانچه لقاح انجام نشود تخمدانها ساخت این دو هورمون را متوقف ڪرده و ڪاهش ناگهانی این هورمونها، سبب خونریزی و ڪاهش ضخامت (زائد)جدارۀ رحم و شروع قاعدگی می شود.?

?برخی محققین معتقدند ڪه در بعضی از افراد افزایش میزان پروژسترون سبب مقاومت موقت به انسولین می شود و قند خون افزایش می یابد، در حالی ڪه در برخی دیگر از زنان افزایش میزان استروژن باعث افزایش حساسیت به انسولین و افت قند خون می گردد.

⭕ برخی محققین معقتدند ڪه علائم قاعدگی (نفخ، تجمع آب،زود رنجی، افسردگی، میل به خوردن قند و چربی) بعلت اختلال در تنظیم قند خون است.

❌ برای تشخیص اختلالات قندخون در دورۀ قاعدگی باید نتایج آزمایش قندخون روزانۀ چند ماه متوالی را با هم مقایسه ڪرد.
? چنانچه نتایج آزمایش قند خون یڪ هفته قبل از زمان قاعدگی دارای نظم بالا رونده یا پایین روندۀ خاصی بود، شما     می توانید به درمان مقتضی  بپردازید.

?چنانچه اختلالی در قندخون خود مشاهده ڪردید ڪه با علائم سندرم پیش قاعدگی مرتبط است ابتدا باید سعی ڪنید آن را به علائم قاعدگی مرتبط بدانید و اقدامات زیر را انجام دهید:

✅۱-     وعده های غذایی خود را بر اساس برنامه، حد الامڪان در زمانهای مشخص میل ڪنید.?

✅۲-     مصرف نمڪ را ڪاهش دهید( مصرف نمڪ باعث ایجاد نفخ می شود).?
@dr_bahoosh_clinic
✅۳-     الڪل ننوشید.?
✅۴-     از خوردن شڪلات و ڪافئین پرهیز ڪنید(نه تنها بر مقدار قند خون شما تأثیر دارد بلڪه باعث ایجاد تغییراتی در خلقیات و روحیۀ شما می شود).?

✅۵- بر اساس برنامۀ قبلی خود به ورزش روزانه بپردازید.?

⚫ بعد از پرداختن به علائم سندرم پیش قاعدگی، شاید قبل از قاعدگی به منظور ڪنترل بهتر قندخون، نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامۀ غذایی و ورزش و حتی داروها داشته باشید.

? بهتر است هر بار تنها یڪ تغییر را انجام داده و میزان تأثیر آن را بر مقدار قندخون خود چڪ ڪنید.
?چنانچه قند خون شما قبل از پریود بالاتر از حد طبیعی باشد زمان ورزش خود را اندڪی اضافه ڪرده، مقدار ڪربوهیدراتهای مصرفی خود را ڪاهش دهید، با پزشڪ خود در  رابطه با افزایش موقت دوز انسولین طولانی الاثر خود صحبت ڪنید.?

➿چنانچه قندخون شما قبل از پریود پایین تر از حد طبیعی باشد شما می توانید مقدار ورزش خود را ڪاهش داده، مصرف ڪربوهیدراتها را افزایش دهید و با مشورت با پزشڪ دوز انسولین طولانی الاثر خود را ڪاهش دهید.
❌ این تغییرات موقت بوده و یڪ یا دو روز بعد از شروع قاعدگی، دوز انسولین به حالت قبل برگردانده می شود.❌

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

┅─═ঊڪانال پزشڪی دڪتر باهوشঊঈ═─┅

? https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?