عوارض قلبی – عروقی دیابت

بیماری عروق کرونر یکی از علل عمده مرگ ومیر در دنیا می باشد و در حدود نصف موارد مرگ ومیر را شامل می شود. بیماریهای قلبی-عروقی یک عامل تهدید کننده بزرگ هستند که در ۷۵% مبتلایان به دیابت منجر به مرگ یا سایر بیماریهای عروقی میشوند. در افراد دیابتی شیوع سکته قلبی و مغزی ۵ برابر افراد غیر دیابتی می باشد تصلب شرائین( آرتریو اسکلروزیس) یک نمای آناتومیک از بالا رفتن سن است و این حالت منجر به حملاتی از قبیل سکته قلبی یا مغزی می‌شود.

این حالت که با دیابت تسریع می‌شود و یک عامل خطر وابسته و افزایش یافته است حمله قلبی – عروقی نامیده می‌شود، با کنترل دیابت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. علاوه بر کنترل قند خون، بیماران دیابتی باید از سایر عواملی که در جلوگیری ازبروز عوارض قلبی-عروقی ومغزی-عروقی کمک کننده هستند آگاهی یابند. این عوامل عبارتند از:
● عدم مصرف سیگار،
● حفظ فشار خون و چربی خون در حد طبیعی
● مصرف رژیم غذایی کم چربی و انجام ورزش.

☑️عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی چیست ؟

۱ – دیابت :که با سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی مشخص میشود(mg/dl <۱۲۶).
۲ – افزایش فشار خون: که با فشار خون بالاتر از حد طبیعی در رگها مشخص می‌شود(mmhg<۸۰/۱۳۰).
۳ – افزایش چربی خون: که با افزایش کلسترول خون مشخص می‌شود(mg/dl۱۰۰LDL>و HDL<35mg/dl در آقایان، HDL<۴۵mg/dlدر خانمها)
۴ – اضافه وزن: که با تجمع چربی در ناحیه کمر و شکم مشخص می‌شود.
۵ – زندگی کم‌تحرک
۶ – مصرف سیگار
۷ – زندگی پراسترس
۸– سابقه فامیلی ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی
۹- جنس مذکر
۱۰- سن: با افزایش سن میزان ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

داشتن یکی از این معیارها نشان می دهد که احتمال ابتلا به حملات قلبی – عروقی در هر سنی بالاتر از حد طبیعی است اگر یک فرد بیشتر از یک عامل خطر را داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
فردی که دو عامل خطر را داشته باشد مثلاً مبتلا به دیابت و بیماری فشار خون باشد احتمال ابتلا به حملات قلبی – عروقی در چنین فردی سه برابر خواهد شد.

خوشبختانه همه عوامل خطر می تواند اصلاح شود و بسیاری اوقات این کار به آسانی قابل انجام است.

موارد ذکر شده در گزینه‌های ۱ تا ۳ (دیابت، فشار خون، چربی خون) بهبودی نمی‌یابد مگر اینکه فرد بصورت دقیق و موثر تحت درمان قرار گیرد. سایر موارد از قبیل اضافه وزن، زندگی کم‌تحرک، سیگار کشیدن فقط در صورتی که خود فرد اراده کند قابل اصلاح است. زندگی پراسترس به راحتی قابل تغییر نیست اما حداقل برخی از استرسها را می‌توان از بین برد البته درصورتیکه خود فرد انگیزه لازم جهت انجام این کار را داشته باشد.
فردی که برای دیابت یا فشارخون تحت درمان خوب و مناسب قرار گیرد، درست شبیه فردی است که این بیماریها را ندارد. بنابراین اصلاح فاکتورهای خطرساز حملات قلبی – عروقی امکان پذیر است و این مسئله بسیار ارزشمند است چرا که خطر عوارض قلبی – عروقی را کم می‌کند.

☑️علایم شایع بیماری های قلبی کدامند؟
وقتی شریان تنگ و یا به طور کلی مسدود می شوند، ممکن است یک یا چند مشکل قلبی پدید آید.
● درد قفسه سینه
● تنگی نفس
● تپش قلب
● ورم یا ادم
● سیانوز

البته ممکن است بیماران هیچ کدام از این علایم را نداشته باشند و دچار سکته قلبی ساکت شوند. درگیری عروق مغزی می تواند به سکته مغزی منجر شود. درگیری عروق در اندام های تحتانی می تواند باعث بروز علایمی مثل پاهای سرد، دردهای شبانه در پاها، درد در هنگام استراحت، ریزش موهای پاها و انگشتان پا، سفید شدن پا و …. گردد.

☑️درد قفسه سینه چیست؟
به آن آنژین هم می گویند. زمانی که آنژین دارید، احساس درد قفسه سینه، بازوها و شانه ها یا پشت خود می کنید. این درد در زمان ورزش تشدید می شود و در زمان استراحت از بین می رود. در صورت عدم درمان این درد بیشتر خواهد شد. دیابت ممکن است به اعصاب قلب صدمه برساند و در نتیجه با وجود مشکل، فرد دیابتی احساس درد نکند.

☑️حمله قلبی (سکته) چیست؟
سکته زمانی اتفاق می افتد که رگ تغذیه کننده قلب مسدود شود. در نتیجه ممکن است به قسمتی از قلب خون نرسد، و این قسمت از عضله کار خود را نتواند انجام دهد و بنابراین قلب ضعیف شده و در هنگام حمله قلبی علائمی مثل درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع و ضعف بیش از اندازه و تعریق دیده می شود.

☑️اختلال عضله قلبی چیست؟
وقتی که عروق خونی قلب تنگ می شوند خون کمتری به عضله قلب می رسد که این آسیب سبب ضعف عضله قلب می شود که به آن اختلال عضله قلب می گویند.