آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1C) چیست؟

✅آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1C) چیست؟

آزمایش هموگلوبین ای وان سی، یک آزمایش خون بسیار رایج می باشد که برای غربالگری بیماران دیابتی کارآیی داشته و نشان می دهد بیماران به چه میزان در کنترل بیماری دیابت موفق بوده اند.

 

آزمایش هموگلوبین ای وان سی(Hb A1C)  نشانگر میزان گلوگز(قند) همراه با هموگلوبین موجود در خون  و میانگین قند خون بیمار در ۲ تا ۳ ماه گذشته  است . بنابراین در صورتی که میزان قند خون در ۲ یا ۳ ماه گذشته بالا باشد نتیجه این آزمایش نشان دهنده کنترل نامناسب قند خون و در نتیجه امکان بروز عوارض بیشتر دیابت می باشد.

 

به عنوان مثال مقدار هموگلوبینA1Cبین ۶، ۷و ۸ درصد به ترتیب بیانگر قند خون حدود ۱۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر، ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر و  ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر طی ۳-۲ ماه گذشته است.

 

بر اساس پژوهش های  انجام شده اندازه گیری هموگلوبین ای وان سی، دقیق ترین آزمایش برای ارزیابی احتمال بروز عوارض دیابت شامل بیماری های قلبی، چشمی، کلیوی، سکته و آسیب عصبی است.

 

در افراد غیر دیابتی مقدار هموگلوبین A1Cکه با گلوکز ترکیب شده است کمتر از ۶ درصد می باشد. در افراد مبتلا به دیابت این درصد بر اساس نحوه کنترل دیابت و قند خون متفاوت است. هموگلوبین A1Cکمتر از ۷ درصد بیانگر کنترل دیابت و قند خون می باشد و مقادیر بالای ۸ درصد نشان می دهد که بیمار باید در روش درمان دیابت خود تجدید نظر کند. بنابراین هدف از درمان موفق دیابت رساندن مقدار هموگلوبین A1Cبه کمتر از ۷ درصد می باشد. البته تحقیقات نشان داده اند که کاهش مقدار هموگلوبین A1C به هر میزان باعث کاهش عوارض بلند مدت دیابت خواهد شد و این امر به مقدار هموگلوبین A1Cاولیه بستگی ندارد.

از آن جایی که روشهای اندازه گیری هموگلوبین A1Cدر آزمایشگاه های مختلف متفاوت است، نتایج این آزمایش نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در یک آزمایشگاه ممکن است نتیجه ۶ درصد به عنوان نتیجه طبیعی و در دیگری به عنوان قند خون بالا طلقی شود. بنابراین همیشه با پزشک خود در مورد نتیجه آزمایش هموگلوبین A1Cمشورت کنید و همچنین آگاه باشید که با تعویض ازمایشگاه ممکن است نتیجه آزمایش A1Cنیز تغییر کند. پس همیشه یک آزمایشگاه مشخص را برای انجام این آزمایش در نظر بگیرید.

آزمایش هموگلوبین A1Cرا می توان در هر ساعتی از شبانه روز انجام داد و نیازی به ناشتا بودن نیست. همچنین نتیجه این آزمایش ارتباطی با نوع تغذیه و فعالیت بدنی و یا وضعیت روحی فرد در روز آزمایش ندارد؛ ولی اگر فرد دچار هرگونه کسالت یا بیماری بود، بهتر است انجام آزمایش هموگلوبین A1Cرا به روز دیگری موکول کند، زیرا این احتمال وجود دارد که آزمایش به طور کاذب بالا برود.

 

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

 

🆔 https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?