بررسی تاثیر تیروئید بر روی قلب و مشکلات قلبی

بررسی تاثیر تیروئید بر روی قلب و مشکلات قلبی


تیروئید یک پایگاه قدرتمند کوچک در بدن شماست، این پایگاه کنترل بسیاری از قسمتهای بدن را در دست می گیرد و در حقیقت این غده کنترل چگونگی مصرف انرژی در کل بدن را بر عهده دارد از جمله اعضای مورد تاثیر قلب است.
تیروئید با تولید هورمونهای t3 و t4 به سلولهای بدن شما می گوید که سریعتر کارکنند و یا با سرعت کمتری کار کنند، به همین دلیل است که افرایش کارکرد غده تیروئید باعث ایجاد یک سری علائم از جمله علائم بیماریهای قلبی می شود.

🔰تاثیر کم کاری تیروئید بر روی قلب

اگر غده تیروئید مقدار کمی هورمون تولید کند به آن تیروئید ضعیف و یا به اصطلاح پزشکی کم کاری تیروئید گفته می شود، این شرایط می تواند باعث کاهش ضربان قلب، افزایش میزان کلسترل، جمع شدن مایع در اطراف قلب و نهایتا نارسایی قلب شود.
در مورد تاثیر تیروئید بر روی قلب در حالت کم کاری باید گفت، کم کاری تیروئید ساب کلینیکال ممکن است برخی تغییرات را در میزان چربی خون ایجاد کند که این افزایش چربی می تواند باعث جمع شدن پلاک های چربی در رگها و افزایش خطر تنگی عروق شود.

🔴تنگی نفس

تنگی نفس یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمالا در پی کم کاری تیروئید فرد را مبتلا می کند، این تنگی نفس ممکن است مرتبط با ضعف عضلات اسکلتی و در موارد پیشرفته تر بر اثر نارسایی قلبی باشد.

🔴ضربان قلب آهسته

هورمون تیروئید با کنترل ضربان قلب در شرایط عادی عملکرد بدن و دستگاههای دیگر را نیز کنترل می کند، کم شدن هورمون تیروئید باعث کاهش ضربان قلب و یا به اصطلاح برادی کاردی شود.

🔰تاثیر پرکاری تیروئید بر روی قلب

زمانی که غده تیروئید بیش از حد معمول کار کند و هورمون تولید کند به آن تیروئید فعال و یا به اصطلاح پزشکی پرکاری تیروئید گفته می شود، افزایش هورمون تیروئید باعث افزایش ضربان قلب می شود حالتی که به آن تپش قلب و یا ضربان نامنظم قلب و به اصطلاح فیبریلاسیون دهلیزی گفته می شود، این حالت یکی از معمولترین و جزء عوارض خطرناک پرکاری تیروئید است، تاثیر تیروئید بر روی قلب در حالت پرکاری به همین محدود نمی شود.
در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی ضربان نامنظم قلب باعث می شود تحریکات الکتریکی مسیر منظمی را طی نکنند، گرچه این بیماری به خودی خود علامتی ایجاد نمی کند ولیکن با وجود مشکلاتی که به عنوان عوارض ثانوی از جمله احتمال سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب و خستگی مزمن یک علامت و عارضه خطرناک از تیروئید است.
در فیبریلاسیون دهلیزی به اختصار afib خونی که در دهلیز وجود دارد به طور منظم به بطن پمپاژ نمی شود، زیرا به جای پمپاژ مدام دریچه ها در حال باز و بسته شدن هستند و همین احتمال ایجاد لخته را در قسمتهایی که خون در آن قسمت ها به شکل آهسته در جریان است ایجاد می کند، اگر این لخته خون به سمت مغز حرکت و مهاجرت کند باعث سکته مغزی می شود، در چنین شرایطی بطها با سرعت بیشتری به حالت پمپاژ خون مشغول می شوند و در شرایطی که قلب در حالت های غیر معمول مانند این است احتمال نارسایی احتقانی قلبی به وجود خواهد آمد.
نارسایی احتقانی قلب به معنی از کار افتادن قلب نیست بلکه در این شرایط قلب توانایی تامین درست و به اندازه خون و اکسیژن سلولها را ندارد و به تدریج با بدتر شدن علائم می تواند منجر به بزرگ شدن قلب شود.

درمان کم کاری و پرکاری تیروئید در مهار تاثیر تیروئید بر روی قلب

🔴دارو درمانی

داروی لووتیروکسین به عنوان جایگزین هورمون تیروئید می تواند به بهبود علائم بیماری قلبی کمک کند، این دارو در زمانی که بیمار به کم کاری تیروئید و یا کم کاری ساب کلینیکال تیروئید مبتلا شده است به کار می رود و با کنترل سطح هورمون به کنترل علائم بیماری قلبی کمک می کند.

🔴درمانهای پرکاری تیروئید برای کنترل تاثیر تیروئید بر روی قلب

در برابر بیماری پرکاری غده و برای مهار تاثیر تیروئید بر روی قلب می توان از داروهایی کمک گرفت که عملکرد غده را کاهش می دهند، در مواردی نیز پزشک ترجیح می دهد تا بافت تیروئیدی را که موجب بیش فعالی شده از جمله ندول های پرکار تیروئید را به صورت فیزیکی و طی یک عمل جراحی حذف کند ولیکن در این شرایط ممکن است لازم باشد تا بیمار تا آخر عمر داروی تیروئید مصرف نموده و از کم شدن هورمونهای تیروئید جلوگیری کند.

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

🆔 https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?