بیماری تیروئید چه تاثیری بر پوست دارد؟؟!


بیماری تیروئید چه تاثیری بر پوست دارد؟؟!!

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

تیروئید یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن است که کم یا زیاد ترشح شدن هورمون آن تاثیرات چشمگیری بر بدن و از جمله پوست و مو دارد. پوست در واقع آینه‌ای از مشکلات داخلی است و بسیاری از بیماری‌های داخلی، تظاهرات پوستی دارند.گاهی عدم اطلاع ما از علایم بیماری، باعث می‌شود وقت و هزینه زیادی صرف کنیم و بدون نتیجه، از این مطب به آن مطب برویم. خارش و خشکی پوست، ریزش مو و شکنندگی آن، حالت زردرنگ افراد، گرمی پوست و تعریق زیاد بدن در بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید مشاهده می‌شود که با درمان عوامل زمینه‌ای، رفع خواهند شد.

🔰در اینجا به بیان برخی از اثرات بیماری تیروئید بر پوست و مو خواهیم پرداخت 🔻🔻🔻

🔷خشکی شدید پوست : این مشکل بر اثر کاهش ترشح غدد اکرین بروز می کند. در موارد شدید فرایند عرق کردن با مشکل مواجه می شود. این امر باعث می شود کف دست ها و پاها خشک و ضخیم شوند. این شرایط کراتودرم keratoderma نامیده می شود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔶رنگ پریدگی پوست : افرادی که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند دارای علایمی از جمله رنگ‌ پریدگی و رنگ متمایل به زرد هستند. خشونت صدا هنگام صحبت کردن و پف کردن پلک‌ها و اطراف چشم از علایم دیگر کم‌کاری تیروئید است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔷ریزش موی ابرو : کم کاری تیروئید باعث ریزش موی ابرو به‌ خصوص در ناحیه یک سوم خارج ابرو ممکن است دیده شود. ابرو نقش مهمی در زیبایی فرد دارد و ریزش ابرو می‌تواند به‌صورت یک مشکل جدی برای او ظاهر شود. اما می‌توان با این درمان‌ها از ریزش ابرو جلوگیری کرد. از طرفی ناخن‌ها نازک و شکننده شده و رشد کمی دارند. و دانستن اینکه چطور از ناخن‌هایمان مراقبت کنیم، در کاهش اثرات ناشی از بیماری، بر روی ناخن‌ها موثر است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔶نازک شدن پوست : در پر کاری تیروئید لایه بیرونی پوست نازک شده و به اندازه کافی به این لایه آبرسانی نمی شود. افزای جریان خون در بدن موجب گرم شدن پوست می شود که اغلب با قرمزی صورت، آرنج ها و کف دست ها همراه است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔷ریزش مو : موی سر افراد دارای کم کاری تیروئید، خشک و شکننده و دچار کاهش تراکم است و به عبارتی، دچار ریزش مو می‌شوند. به این ترتیب یکی از علل ریزش منتشر مو، کم‌ کاری تیروئید است. همچنین بیمارانی که مبتلا به کم‌ کاری تیروئید هستند، معمولا ریزش یک‌ دوم موی خارجی ابرو دارند و زمانی که به ابروهای آن‌ها نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که دنباله ابرو آن‌ها ریخته است و ابروی کوتاهی دارند. افرادی که دچار زبری، خشکی و شکنندگی مو هستند می‌توانند تا کنترل بیماری و برای کاهش شدت عوارض از شامپوهای مخصوص نرم کننده استفاده کنند. شامپو باید به آرامی روی سر ماساژ داده شود. سرم‌هایی که ساقه مو را حفظ می‌کنند هم مفید هستند. همچنین باید هنگام شانه زدن دقت کنند که فشار زیادی به ساقه مو وارد نشود. شانه باید به آرامی روی مو حرکت کند.کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید منجر به اختلال در ترشح هورمون‌ها می‌شود و موجب می‌شود که هورمون‌ها به اندازه کافی ترشح نشوند که این امر بر روی سوخت و ساز و رشد ریشه فولکول مو اثر می‌گذارد و در نهایت می‌تواند منجر به ریزش مو ‌شود. بیماری‌های غده تیروئید می‌تواند به اشکال گوناگونی از جمله کم‌کاری و پرکاری تظاهر کنند و بیمارانی که مبتلا به این مشکلات هستند، دچار ریزش منطقه‌ای یا سکه‌ای مو یا ریزش تمام موی سر یا موی بدن می‌شوند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
در واقع باید گفت، فردی که مبتلا به خارش پوست یا ریزش مو بر اثر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید است در اولین گام باید برای رفع بیماری زمینه‌ای آن اقدام کند. در چنین مواردی بیمار به متخصص غدد داخلی یا اندوکرین ارجاع داده شده و با درمان بیماری زمینه‌ای یعنی کم‌کاری و پرکاری تیروئید این مشکلات یکی پس از دیگری رفع می‌شوند.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

🆔 https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?