درمان دیابت نوع ۱

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، زندگی سالم و طولانی دارند. کلید حفظ سلامتی با وجود این بیماری در بدن، کنترل سطح قند خون است. برای این کار باید دستگاه قند خون داشته و مدام از آن استفاده کنید. ضمن این که تنظیم انسولین، مواد غذایی و فعالیت های بدنی در درمان این بیماری نقش دارند. همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای کنترل قند خون باید انسولین تزریق کنند.

☑️هنگامی که پزشک در مورد انسولین صحبت می کند، او به سه چیز اصلی اشاره خواهد کرد:

باید از آن در طول زمان و قبل از آن که گلوکز به جریان خون وارد شود استفاده کرد.
زمان اوج زمانی است که انسولین در حال انجام بیشترین فعالیت برای کاهش قند خون است.
⁉️مدت زمان فعالیت این هورمون در بدن چقدر است؟

???انواع مختلف انسولین

انسولین سریع الاثر در حدود ۱۵ دقیقه بعد از مصرف عمل می کند. زمان اوج آن نیز در حدود ۱ ساعت بعد از مصرف است و به مدت ۲ الی ۴ ساعت در بدن فعال می ماند.
انسولین منظم و یا کوتاه اثر در حدود ۳۰ دقیقه بعد از مصرف عمل می کند. اوج تاثیر این نوع انسولین بین ۲ تا ۳ ساعت است و بین ۳ تا ۶ ساعت اثرش در بدن باقی می ماند.
انسولین متوسط الاثر بین ۲ تا ۴ ساعت پس از تزریق در بدن اثر می کند. نقطه اوج اثرش نیز ۴ تا ۱۲ ساعت است و برای ۱۲ تا ۱۸ ساعت در بدن فعال است.
انسولین طولانی اثر چند ساعت طول می کشد تا به سیستم های بدن وارد شده و حدود ۲۴ ساعت در بدن اثر دارد.
برای درمان پزشک ممکن است دو تزریق در یک روز از دو نوع مختلف از انسولین را تجویز کند. ممکن است این دوزها به ۳ الی ۴ بار در روز برسند. اغلب انسولین ها در یک بطری شیشه ای کوچک به نام ویال قرار دارند. برای تزریق باید آن را با یک سرنگ بیرون کشیده و استفاده کنید. ضمن این که نوع استنشاقی و پمپی نیز برای استفاده از این دارو وجود دارد.

☑️تغییر در شیوه زندگی

ورزش بخش مهمی از درمان دیابت نوع ۱ است. اما تنظیم میزان انسولین، مواد غذایی که می خورید و میزان فعالیتی که دارید کمی پیچیده است. در صورتی که قصد دارید فعالیت بدنی داشته باشید حتما میزان قند خونتان را قبل از آن چک کنید. بهتر است یک بار در طی فعالیت و یک بار بعد از آن نیز این کار را انجام دهید تا تاثیر فعالیت بر روی قند خونتان را بررسی کنید. برخی از موارد نیز می توانند به شدت در بالا رفتن قند خون تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال مصرف کربوهیدرات چنین خاصیتی دارد.

بنابراین سعی کنید میزان کربوهیدارت مصرفی خود را کاهش دهید. درک شما از چگونگی کارکرد کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها در بدن نیز می تواند بر روی تنظیم رژیم غذاییتان موثر باشد. برای این کار می توانید از متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید.

☑️☑️☑️اگر دیابت نوع ۱ درمان نشود چه اتفاقی در بدن خواهد افتاد؟

اگر این بیماری کنترل و درمان نشود، مشکلات زیر برای بدن اتفاق خواهد افتاد:

?رتینوپاتی: این مشکل چشم در حدود ۸۰ درصد از بزرگسالانی که بیش از ۱۵ سال به دیابت نوع ۱ مبتلا بوده اند به وجود می آید. ایجاد این بیماری قبل از بلوغ نادر است. برای جلوگیری از شکل گیری این اختلال بینایی باید قند خون، فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید را کنترل کنید.

?آسیب کلیوی: حدود ۲۰٪ تا ۳۰٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بیماری به نام نفروپاتی می گیرند. شانس ابتلا به آن نیز در طول زمان افزایش می یابد. این بیماری حدودا ۱۵ تا ۲۵ سال پس از شروع دیابت رخ می دهد. نارسایی کلیه و بیماری های قلبی از جمله عواقب شکل گیری این بیماری می باشند.

?گردش خون ضعیف و آسیب عصبی: آسیب دیدن اعصاب و سفت شدن عروق منجر به از دست دادن حس و عدم خون رسانی به پا می شود. این امر شانس آسیب و ایجاد زخم های باز را بالا برده و شانس بهبود زخم را کاهش می دهد. زمانی که زخم در بدن شدت بگیرد ممکن است موجب قطع عضو شود. آسیب عصبی همچنین می تواند مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند.

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?