تفاوت آنفلوانزا و کرونا چیست؟

آنفلوانزا و کرونا هر دو جزو بیماری‌های تنفسی مسری هستند، با این تفاوت که ویروس‌های مختلف عامل ایجاد کننده آنها است. کرونا در اثر ویروس کروناویروس جدید (SARS-CoV-2) و آنفلوانزا به واسطه ویروس‌های آنفلوانزا (نوع A و B) ایجاد می‌شود. از آنجا که برخی از علائم آنفولانزا و کرونا مشابه هستند، تمایز بین آنها فقط بر اساس علائم دشوار بوده و برای تأیید تشخیص، نیاز به انجام آزمایش است.
آنفولانزا و کرونا ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو ویروس وجود دارد. به عنوان مثال تغییر یا کاهش چشایی یا بویایی که جزو نشانه‌های کرونا مطرح شده در آنفولانزا دیده نمی‌شود. علائم آنفولانزا معمولاً ۱ تا ۴ روز بعد از ابتلا بروز می‌کند، در صورتی که علائم کرونا ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا ظاهر شود. افراد مبتلا به آنفولانزا از یک روز پیش از بروز علائم تا ۴ الی ۷ روز بعد از بروز علائم ناقل هستند اما به نظر می‌رسد افراد مبتلا به کرونا از ۲ روز پیش از ظهور نشانه‌ها تا ۱۰ روز بعد از آغاز علائم بیماری کماکان ناقل باشند.

🔴آیا در پاییز و زمستان، آنفلوانزا همراه با کرونا وجود خواهد داشت؟

اگرچه نمی‌توان با قطعیت گفت که در پاییز و زمستان چه اتفاقی خواهد افتاد، CDC معتقد است که ویروس‌های آنفولانزا و ویروسی که باعث کرونا می‌شود هر دو شایع باشند. در این زمینه، تزریق واکسن آنفولانزا بیش از هر زمان دیگری مهم خواهد بود. CDC توصیه می‌کند که همه افراد ۶ ماه به بالا سالانه واکسن آنفلوانزا بزنند.

🔴آیا ممکن است فردی همزمان به آنفلوانزا و کرونا مبتلا شود؟

بله، ممکن است همزمان به آنفلوانزا و نیز سایر بیماری‌های تنفسی و کرونا مبتلا شویم. متخصصان بهداشتی هنوز در حال مطالعه هستند که چقدر این مسئله می‌تواند شایع باشد.

🔴آیا کرونا خطرناک‌تر از آنفولانزا است؟

آنفولانزا و کرونا هر دو می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی شوند، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شوند. اگرچه هنوز مسائل ناشناخته زیادی در مورد کرونا وجود دارد، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که کرونا کشنده‌تر از آنفلوانزای فصلی است. با این حال، برای نتیجه‌گیری از داده‌های فعلی خیلی زود است.

🔴آیا واکسن آنفولانزا از ما در برابر کرونا محافظت می‌کند؟

دریافت واکسن آنفولانزا محافظتی در برابر کرونا ایجاد نمی‌کند. با این حال، واکسیناسیون آنفلوانزا مزایای مهم دیگری دارد. مشخص شده است که واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا، بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می‌دهد. دریافت واکسن آنفولانزا در پاییز امسال بیش از هر زمان دیگری مهم خواهد بود، نه تنها برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا بلکه برای حفظ منابع بهداشتی ضروری برای مقابله با کرونا.

🔴آیا واکسیناسیون آنفلوانزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون آنفلوانزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

🔴چرا تزریق واکسن آنفلوانزا طی همه‌گیری کرونا مهم است؟

توصیه های مرتبط به کاهش شیوع کرونا، از قبیل سفارش برای ماندن در خانه، منجر به کاهش استفاده از خدمات پزشکی پیشگیرانه معمول، از جمله خدمات واکسیناسیون شده است.
اطمینان از ادامه یا شروع تزریق واکسنهای معمول در طی بیماری همه گیری کرونا برای محافظت از جوامع در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری از جمله آنفولانزا و جلوگیری از شیوع آن ضروری است. واکسیناسیون روتین، از بیماری‌هایی که منجر به ویزیت های پزشکی غیرضروری و بستری شدن در بیمارستان می‌شود، جلوگیری کرده و از فشار بیشتر بر سیستم های مراقبت بهداشتی می کاهد.
در ماه های آینده، واکسیناسیون آنفلوانزا برای کاهش شیوع آن بسیار مهم خواهد بود زیرا می‌تواند به کاهش تأثیر کلی بیماری‌های تنفسی بر روی جمعیت کمک کند و بنابراین از بار ناشی از آن بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی طی همه گیری کرونا می کاهد.
تزریق واکسن آنفلوانزا همچنین می‌تواند منجر به پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، کاهش شدت بیماری در صورت ابتلا و کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان ناشی از ابتلا به آنفولانزا شود.