تیروئید چشمی چیست؟

بیماری تیروئید چشمی اختلالی است که باعث التهاب عضلات چشم و بافت چربی پشت چشم می‌شود. در این اختلال، چشم‌ها برآمده شده و از حدقه بیرون می‌زنند و معمولاً چشم‌ها و پلک‌ها متورم و قرمز می‌شوند.

در برخی موارد، عضلات محرک چشم دچار سفتی و تورم می‌شوند و به همین علت ممکن است چشم‌ها مانند حالت طبیعی در کنار یکدیگر قرار نگیرند و فرد دچار دوبینی شود. اختلال تیروئید چشمی به ندرت باعث نابینایی افراد می‌شود.

در حقیقت بیماری تیروئید چشمی یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به اشتباه واکنش نشان می‌دهد به طوری که به قسمت پشت چشم حمله کرده و موجب التهاب و تورم آن ناحیه می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به علت بیماری گریوز، تیروئید فرد بیش از حد فعال است. بیماری گریوز شایع‌ترین علت اختلال تیروئید پر کار است.
💠احتمال پیشرفت تیروئید چشمی
به طور کلی، در یک چهارم افراد مبتلا به بیماری گریوز، تیروئید چشمی را می‌توان در سه مرحله زمانی قبل، حین و بعد از پیشرفت بیماری گریوز تشخیص داد. در اکثر موارد، این بیماری چشمی خفیف است. اگر فرد در زمان تشخیص بیماری پر کاری تیروئید، استعمال دخانیات نداشته باشد احتمال ابتلای آن شخص به بیماری تیروئید چشمی کمتر از ده درصد است. اما در صورت استعمال دخانیات، احتمال ابتلا به این اختلال چشمی دو برابر خواهد شد. به گفته پزشکان، احتمال ابتلا به تیروئید چشمی در افراد سیگاری هشت برابر افراد غیرسیگاری است.

🔰علائم بیماری تیروئید چشمی چیست؟
در صورت داشتن هر یک از این علائم بایستی سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید:

تغییر در ظاهر چشم‌ها (برآمده و برجسته شدن چشم‌ها)
احساس رطوبت در چشم
احساس خشکی یا نم‌دار بودن چشم‌ها
داشتن احساس ناخوشایند هنگام نگاه کردن به چراغ‌های روشن
احساس تورم و بزرگی در یک یا هر دو پلک بالا
ظاهر شدن پف زیر چشم
قرمزی چشم و پلک‌ها
دوبینی یا تاری دید
احساس درد در داخل و پشت چشم، به ویژه هنگام نگاه کردن به بالا، پایین یا طرفین
احساس مشکل هنگام حرکت دادن چشم‌ها

توجه نمایید که اگر شما مبتلا به کم کاری تیروئید هستید و در عین حال نیز پلک‌های متورم و پف کرده‌ای دارید بهتر است بدانید که این علائم دلیل بر داشتن تیروئید چشمی نیست. با تجویز و مصرف مناسب قرص لووتیروکسین این علائم بهبود می‌یابد.
گاهی اوقات تشخیص بیماری تیروئید چشمی دشوار است زیرا در برخی از موارد، بیمار مبتلا به التهاب ملتحمه است. در موارد دیگر نیز ممکن است بیمار دچار آلرژی بوده یا حتی مبتلا به تب یونجه باشد. در این شرایط، تشخیص تیروئید چشمی کمی دشوارتر خواهد بود که نیازمند بررسی و معاینات بیشتری است. اما در ادامه، نکاتی را آورده‌ایم که فرد تا حدودی نوع علائم تیروئید چشمی را بتواند تشخیص دهد:

فرد مبتلا به آلرژی معمولاً در چشم‌های خود احساس خارش دارد در صورتی که تیروئید چشمی احساس خارش به وجود نمی‌آورد.
اختلال التهاب ملتحمه باعث چسبنده شدن چشم‌ها می‌شود که این مورد شامل علائم تیروئید چشمی نمی‌شود.
تیروئید چشمی اغلب با درد چشم یا پشت چشم همراه است، به خصوص زمانی که سعی می‌کنید به سمت بالا، پایین یا طرفین نگاه کنید.
گاهی اوقات تیروئید چشمی با دوبینی همراه است، در حالی که اختلالات اشاره شده این علامت را ندارند.