سرطان تیروئید

سرطان تیروئید چیست؟

🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷

سرطان تیروئید، در سلول های تیروئید که یک غده پروانه ای شکل است و درست در جلو گردن قرار گرفته است، زیر سیب آدم، ایجاد می شوند. تیروئید شما هورمون هایی برای تنظیم ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و وزن ترشح می کند. سرطان تیروئید ممکن است که ابتدا هیچ نشانه ای از خود نشان ندهد اما با رشد آن، موجب ایجاد درد و تورم در ناحیه گردن خواهد شد. سرطان تیروئید دارای انواع مختلفی است. برخی از آن ها به آهستگی رشد خواهند کرد و دسته ای دیگر بسیار حاد خواهند بود.

🟣علائم سرطان تیروئید

این بیماری معمولا علت و نشانه هایی در مرحله اولیه بیماری از خود نشان نمی دهد. با رشد این بیماری ممکن است که:

🔹توده ای زیر پوست گردن خود احساس کنید
🔹تغییر صدا ایجاد شود از جمله افزایش
🔹خشکی ایجاد مشکل در بلع غذا
🔹درد در ناحیه گردن و گلو
🔹تورم غدد لنفاوی گردن

🟢چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر گونه علامت و نشانه که نگران کننده بود مشاهده کردید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

🔵علل ایجاد این بیماری

هنوز به طور کامل علت ایجاد این بیماری مشخص نشده است. سرطان تیروئید زمانی اتفاق خواهد افتاد که در سلول های تیروئید جهش ژنتیکی رخ دهد. جهش به سلول ها اجازه می دهد که رشد کنند و به سرعت تقسیم سلولی انجام دهند. این سلول های سرطانی معمولا دچار مرگ نخواهند شد در صورتی که سلول های عادی این گونه نیستند. تجمع غیرعادی این سلول در تیروئید موجب ایجاد تومور خواهند شد. این سلول های غیر عادی بافت های اطراف خود را از بین می برند و به دیگر نقاط بدن سرایت خواهند کرد. به نظر می رسد که نرخ سرطان تیروئید در حال افزایش است. برخی از پزشکان بر این باورند که علت این امر پیشرفت تکنولوژی می باشد زیرا به کمک آن کوچکترین علائم سرطانی را که در گذشته قادر به تشخیص آن بودند، می توانند شناسایی کنند.

🔴عوارض سرطان تیروئید

علی رغم درمان، سرطان تیروئید می تواند برگشت پذیر باشد حتی اگر تیروئید خود را خارج کرده باشید.

🔷سرطان تیروئید ممکن است که در نواحی زیر عود کند:
🔸غدد لنفاوی گردن
🔸بخش کوچکی از بافت تیروئید که بعد از جراحی باقی مانده است
🔸دیگر نقاط بدن مانند ریه ها و استخوان ها

سرطان تیروئیدی که دوباره باز گشته است قابل درمان خواهد بود. پزشک شما ممکن است که پیشنهاد کند که به صورت دوره ای آزمایش خون بدهید یا تیروئید شما مورد معاینه قرار بگیرد تا علائم سرطان تیروئید را مورد بررسی قرار دهد.

🟠درمان سرطان های تیروئید

درمان این بیماری بستگی به نوع سرطان، میزان پیش روی آن، سلامتی کلی شما و تمایل شما به نوع درمان خواهد داشت. اکثر سرطان های تیروئید قابل درمان می باشند.

🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷