ویروس کرونا و دیابت

کروناویروس‌ ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس وکووید ۱۹ را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در اواسط دهه ۶۰ میلادی کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهرووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

🔰علائم کروناویروس

در صورت ابتلا به ویروس کرونای جدید، علائم بیماری ممکن است از ۱ تا ۱۴ روز پس از ورود ویروس به بدن نمایان شوند. شروع علائم معمولا بصورت غیراختصاصی و با تب، سردرد، سرفه و آبریزش بینی می باشد که در صورت پیشرفت بیماری ممکن است با بروز تنگی نفس و ضعف و بی حالی همراه شود.
توصیه می شود تا در صورت برخورد با فردی که دارای علائم فوق می باشد، ضمن رعایت فاصله (حداقل ۱ متر) از دست دادن و روبوسی شدیدا پرهیز کرده و پس از مواجهه، دستان خود را بخوبی با آب و صابون بشویید.

🔰پیشگیری از کرونا

برای پیشگیری از کروناویروس لازم است تا چند توصیه مهم را جدی بگیریم:

💠شستشوی منظم دست ها: دست های خود را بطور منظم با آب و صابون بشویید و یا با محلول های ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید؛ حتی اگر دستان شما به ظاهر کثیف نباشند. این کار می تواند ویروس های موجود در سطح پوست را از بین ببرد.

💠بهداشت تنفسی: هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید. پس از عطسه یا سرفه حتما دستمال را داخل سطل زباله “در دار” انداخته و دستان خود را بشویید.

💠رعایت فاصله: همواره ۱ متر فاصله با سایرین را رعایت نمایید، بویژه اگر فرد مقابل دارای علائم سرفه، عطسه یا تب می باشد.

💠عدم لمس صورت: در طول روز ممکن است دستان شما به ویروس آلوده شوند، بنابراین از لمس صورت بویژه چشم ها، بینی و دهان پیش از اطمینان از نظافت دست ها بپرهیزید.

✅کرونا و دیابت

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی یا بیماری های خودایمنی بیشتر از سایرین در معرض عفونت شدید با کروناویروس قرار دارند. با این حال توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از کروناویروس در کلیه افراد یکسان می باشد.
افراد مبتلا به دیابت می توانند با کنترل مناسب قندخون به عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و از بروز بیماری شدید توسط ویروس کرونا تا حد امکان پیشگیری نمایند.

🔰توصیه های سازمان بهداشت جهانی

🔴از لمس صورت بخصوص چشم ها، دهان و بینی تا حد امکان خودداری نموده و حتما پیش از لمس صورت، دستان خود را بخوبی بشویید یا با محلول الکلی ضدعفونی کنید.
🔴سطوح مختلف مانند میز کار یا آشپزخانه را با محلول ضدعفونی کننده الکلی بصورت منظم ضدعفونی نمایید.
🔴 اطلاعات خود را درباره کروناویروس بالا ببرید! برای آموزش دقیق تر، به منابع موثق مانند وبسایت سازمان بهداشت جهانی مراجعه نمایید.
(توضیح: کلیه اطلاعات مندرج در این صفحه بر اساس آخرین آموزش های سازمان بهداشت جهانی بروزرسانی می شود.)
🔴در صورتی که دچار تب یا سرفه هستید، از انجام سفرهای غیرضروری بپرهیزید.
🔴 اگر بیش از ۶۰ سال سن دارید و یا دچار بیماری های زمینه ای مثل مشکلات قلبی، ریوی یا دیابت هستید، بهتر است از حضور در اماکن عمومی یا انجام رفت و آمدهای غیرضروری بپرهیزید.
🔴 اگر بیمار هستید، در خانه بمانید! سعی کنید تا در اتاقی جداگانه بخوابید و از لوازم پذیرایی شخصی استفاده کنید (لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال می بایست بصورت فردی استفاده شود.)
🔴چنانچه احساس تنگی نفس دارید، حتما با اورژانس و یا پزشک خود تماس بگیرید.

🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹