گره یا ندول تیروئید چیست

✅گره یا ندول تیروئید چیست؟

 

گره یا ندول تیروئید به حالتی اطلاق می‌شود که دسته‌ای از سلول‌های تیروئید به صورت غیرطبیعی رشد کرده‌اند. این سلول ها در غده تیروئید به صورت توده یا گره در می آیند. با وجود اینکه بیشتر گره‌های تیروئید خوش خیم هستند تعداد کمی از آنها نیز ممکن است دارای سلولهای سرطانی باشند. به همین علت بررسی گره های تیروئید به منظور تشخیص این بدخیمی ها انجام می شود.

 

✅ علامت گره تیروئید چیست؟

 

بیشتر ندول های تیروئید هیچ علامتی ندارد و معمولاً پزشک شما ضمن یک معاینه بالینی آن را پیدا میکند. ایا ممکن است خود شما ی که در آینه نگاه می کنید در گردن خود توده‌ای ببینید. اگر ندول تیروئید از سلول‌های تیروئید تشکیل شده‌باشد که به طور فعال بدون در نظر گرفتن نیاز بدن هورمون تیروئید تولید می کنند. بیمار ممکن است از علائم پرکاری تیروئید شکایت کند تعداد کمی از بیمارانی که دارای گره تیروئید هستند ممکن است از درد در ناحیه گردن و فک و یهو شکایت داشته باشند. اگر گره به اندازه کافی بزرگ باشد می‌تواند سبب اشکال در بلع و یا احساس قلقلک در گلو و یا تنگی نفس شود. البته اگر روی نایی فشار آورد به ندرت ممکن است به علت تحریک یکی از اعصاب حنجره توسط گره گرفتگی و خشونت صدا به وجود آید.

 

✅ علت به وجود آمدن ندول تیروئید چیست؟

 

ممکن است ۱نفر از هر ۱۰ نفر که شما می‌شناسید مبتلا به ندول یا گره تیروئید باشند. با وجود اینکه مهمترین علت ندول تیروئید سرطان تیروئید است خوشبختانه کمتر از ۱۰ درصد از مدولها سرطانی هستند. این بدان معنی است که ۹ گره از هر ده گره خوش خیم هستند. شایع‌ترین گره های خوش خیم تیروئید گره های کلوئید و فولیکولار آدنوم هستند. گره ای که بدون نیاز بدن هورمون تیروئید بسازد به آن گره خودکار گفته می‌شود. این نوع کره گاهی اوقات می‌تواند سبب پرکاری تیروئید شود.

اگر داخل گره از خون یا آب پر شده باشد به آن کیست تیروئید می گویند. ما علت تشکیل ندول های غیر سرطانی را نمی‌دانیم. بیمار با کم کاری تیروئید هم می تواند گره تیروئید داشته باشد. به خصوص اگر علت کم کاری تیروئید التهاب باشد که به نام تیروئید هاشیموتو شناخته می شود. گاهی اوقات کمبود ید در رژیم غذایی می‌تواند سبب به وجود آمدن گره تیروئید شود. بعضی از گره های خودکار دارای یک نقص ژنتیکی هستند که سبب رشد آنها و تشکیل گره می شود.

 

✅ ندول تیروئید چگونه تشخیص داده میشود؟

 

از آنجا که بیشتر مبتلایان به ندول تیروئید بدون علامت هستند بیشتر گره ها در هنگام معاینه گردن به دلایل دیگر کشف می شود. مثلاً هنگام معاینه بالینی معمولا وقتی که شما مبتلا به سرماخوردگی شده اید پس از پیدا کردن گره پزشک شما تلاش خواهد کرد که ببیند آیا ندول یا گره در زمینه بیماری زمینه‌ای دیگر مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید است یا خیر. پزشک شما با معاینه تیروئید خواهد به می دهد که آیا غده تیروئید بزرگ است آیا یک گره وجود دارد یا تعداد متعدد گره در تیروئید شما وجود دارد.

آزمایشات اولیه شامل اندازه گیری میزان هورمون تیروکسین و محرک غده تیروئید در خون است که معین می کند آیا غده تیروئید شما درست عمل می کند یا خیر در بیشتر بیماران دارای گره تیروئید عملکرد تیروئید به هنجار است تشخیص سرطانی بودن گره تیروئید با معاینه بالینی و آزمون‌های عملکرد تیروئید به ندرت و به تنهایی امکان پذیر نیست. بنابراین بررسی ندول تیروئید معمولا به آزمایشات مخصوصی مانند بیوپسی(نمونه برداری) با سوزن ظریف، سونوگرافی از تیرویید و اسکن تیروئید نیاز دارد.

 

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

 

🆔 https://telegram.


me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?