سندروم تخمدان پلی کیستیک

✅سندروم تخمدان پلی کیستیک

@dr_bahoosh_clinic

—————————-

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری ها در زنان است که در آن سطح هورمونی استروژن و پروژسترون از تعادل خارج می‌شود و به رشد کیست تخمدان می انجامد . این بیماری می‌تواند مشکلاتی را در چرخه قاعدگی زنان،بارداری و عملکرد قلبی ایجاد کند. به گفته محققان، این مشکل در سن بارداری بروز می‌کند.

@dr_bahoosh_clinic

🔴علل چیست؟

اگرچه علت دقیق این سندروم ناشناخته است اما پزشکان معتقدند که عدم تعادل هورمون‌ها و ژن در آن نقش داردو احتمال بروز در زنانی بیشتر است که خواهر یا مادر آنان نیز سابقه این بیماری را داشته است .تولید بیش‌ازحد هورمون اندروژن می‌تواند عوامل دیگر بروز این مشکل باشد. اندروژن یک هورمون در جنس مذکر است که بدن زنان نیز تولید می‌کند. در زنانی که این بیماری رادارند، اندروژن بیش از حد طبیعی تولید می شود.

انسولین بیش‌ازحد می‌تواند باعث بالا رفتن اندروژن شود.

@dr_bahoosh_clinic

🔴عوارض :

معمولاً عوارض چندی پس از شروع شدن قاعدگی آغاز می‌شود. نوع و شدت علایم بیماری از فردی به‌فرد دیگر متغیر است و مهم‌ترین ویژگی دوره قاعدگی نامنظم بودن آن است.

ازآن جا که ویژگی این بیماری کاهش پیدا کردن هورمون‌های زنانه است ممکن است باعث شود زنان دچار برخی از ویژگی‌های مردانه شوند، مانند :

*رشد بیش‌ازحد مو روی صورت، سینه و شکم، شست یا انگشتان پا

*کاهش اندازه سینه

*ضخیم شدن صدا

*نازک شدن مو

*بالا رفتن وزن

* یادآوری می شود درد لگن، آکنه، اضطراب ، افسردگی و ناباروری نیز از علایم و عوارض این بیماری محسوب می شود.

همچنین بسیاری از زنان همزمان دچار مشکلاتی مانند بیماری قند، فشارخون و کلسترول بالا نیز می‌شوند.

@dr_bahoosh_clinic

🔴چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمایش قطعی وجود ندارد. برای تشخیص، پزشک سابقه پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد وآزمایش (خون،واژن،کلسترول) را تجویز می کند تا از وجود نداشتن بیماری دیگر مطمئن شود.

اگرچه قابل علاج نیست، درمان روی کنترل علایم متمرکز می‌شود تا از بروز مشکلات پیشگیری شود.درمان برحسب علایم متغیر است.

رژیم غذایی سالم و ورزش منظم به بیمار با اضافه‌وزن توصیه می شود تا این امر به تنظیم چرخه قاعدگی و پایین آوردن قند خون کمک کند .

به زنانی که قصد بارداری ندارند، قرص ضد حاملگی تجویز می‌شود. این قرص‌ها آکنه را درمان می کند، قاعدگی را تنظیم می کند و میزان هورمون تستسترون مردانه را در بدن پایین می آورد. اگر بیمار دچار ناباروری شده است، به وی داروهای باروری تجویزمی شود تا به تخمک گذاری کمک کند.داروهای ضدآندروژن برای کاهش دادن هورمون مردانه و کم شدن آکنه به بیمار تجویز می‌شود.برای پایین آوردن قند خون و میزان تستسترون نیز احتمالا داروی مناسب تجویز می‌شود.

🔴زنان مبتلا به این بیماری در معرض این مشکلات هستند:

@dr_bahoosh_clinic

*فشارخون

*کلسترول بالا

*اضطراب و افسردگی

*آپنه خواب

*سرطان اندومتریال

*حمله قلبی

*دیابت

*سرطان سینه

در صورت باردارشدن، این بیماران در معرض خطر سقط‌جنین،دیابت حین بارداری و زایمان زودرس قرار می‌گیرند و نیاز به مراقبت بیشتر هنگام زایمان دارند.هر چه بیماری زودتر تشخیص داده و درمان شود، احتمال بروز این عوارض نیز کمتر است.

—————————-

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

 

🆔 https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?