ندول تیروئید

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ندول های تیروئید شامل توده ها یا برآمدگی هایی روی غده تیروئید واقع در جلوی گردن هستند. این غده، چگونگی استفاده بدن از انرژی را کنترل می کند.
@dr_bahoosh_clinic
بیشتر ندول ها یا گره های تیروئید، غیرسرطانی هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. بسیاری از ندول های تیروئید حتی نیاز به درمان هم ندارند.

گاهی اوقات ندول تیروئید می تواند مشکل ایجاد کند. بعضی وقت ها گره تیروئید می تواند مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند. در این حالت، بقیه غده تیروئید سرکوب شده و نمی تواند در حد معمول کار کند.

بیشتر گره های تیروئید، سرطانی نیستند، ولی اگر آزمایشات سرطان را نشان داد، بایستی با عمل جراحی ندول را برداشت.

?علل گره های تیروئید
علل ندول های تیروئید مشخص نیست، اما افرادی که در معرض تابش اشعه قرار می گیرند، بیشتر دچار این ندول ها می شوند.

هم چنین ندول ها زمینه خانوادگی دارند، یعنی اگر پدر و مادر شما ندول تیروئید داشته باشند، به احتمال زیاد شما هم دچار آن خواهید شد.

?علائم
بیشتر ندول های تیروئید خیلی کوچک هستند و شما متوجه وجود آن نمی شوید.

اگر ندول تیروئید بزرگ باشد، می توانید آن را حس کنید و یا متوجه ورم گردن خود شوید.
همچنین ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

– احساس درد در ناحیه گلو و یا مثل اینکه گلوی شما گرفته است.

– قورت دادن غذا به سختی

– نفس کشیدن سخت و مشکل

– عصبی بودن، ضربان تند قلب، تعریق زیاد و یا کاهش وزن که این ها علائم پرکاری تیروئید هستند که در این حالت، غده تیروئید هورمون زیادی تولید می کند.

– احساس خستگی یا افسردگی، مشکلات حافظه، داشتن یبوست، خشکی پوست یا احساس سرما که این ها علائم کم کاری تیروئید هستند که در این حالت، غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند.
?راه های تشخیص
بیشتر افراد خودشان نمی توانند ندول های تیروئید را پیدا کنند، زیرا این ندول ها به راحتی حس نمی شوند و معمولا علامتی ندارند.

اغلب وقتی شما به دلیل دیگری (مثل یک بیمار دیگر) و با توصیه پزشک، از ناحیه گردن سی تی اسکن و یا سونوگرافی انجام می دهید، پزشک ندول را روی تیروئید شما پیدا می کند و تشخیص می دهد.

در این حالت پزشک گردن شما را معاینه می کند و از شما سوال می کند که آیا علائم و تغییراتی در خودتان مشاهده کرده اید یا نه؟

همچنین آزمایشات دیگری باید انجام دهید تا پزشک ببیند آیا تیروئید شما به خوبی کار می کند یا نه؟ و آیا ندول تیروئید سرطانی است یا نه؟
این آزمایشات عبارتند از
۱- آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون تیروئید در بدن

۲- سی تی اسکن از تیروئید: اگر میزان هورمون تیروئید بالا باشد، این آزمایش انجام می شود تا پزشک ببیند تیروئید شما چگونه کار می کند؟

۳- آسپیراسیون با سوزن نازک: در این آزمایش، سرطانی بودن ندول بررسی می شود. با یک سوزن نازک، مقداری از مواد ندول برداشته می شود (تصویر کناری) و در زیر میکروسکوپ برای مشاهده سلول های سرطانی، بررسی می شود.

۴- سونوگرافی از غده تیروئید: برای مشاهده تعداد و اندازه ندول ها و یا پیدا کردن محل آن ها برای آزمایش آسپیراسیون، سونوگرافی تیروئید انجام می شود.
?درمان
۱- اگر ندول تیروئید سرطانی نباشد و مشکلی ایجاد نکند، پزشک با دقت هر نوع تغییری را در ندول بررسی خواهد کرد. اما اگر ندول بزرگ باشد و یا مشکلاتی در قورت دادن غذا یا نفس کشیدن ایجاد کند، پزشک با عمل جراحی، ندول را از بدن خارج می کند.

۲- اگر ندول تیروئید باعث پرکاری تیروئید شود، پزشک مصرف یک دوز از ید رادیواکتیو را توصیه می کند که معمولا به شکل یک مایع آن را قورت می دهید.

همچنین ممکن است پزشک قرص ضد تیروئید برای شما تجویز کند تا تولید هورمون تیروئید کاهش یابد.
در برخی موارد، عمل جراحی برای بیرون آوردن ندول تیروئید پرکار لازم است.

۳- اگر ندول تیروئید سرطانی باشد، عمل جراحی برای درآوردن آن لازم است. همچنین نیاز به درمان با ید رادیواکتیو است تا هر نوع سلول سرطانی باقی مانده را از بین ببرد.
@dr_bahoosh_clinic
بعد از بیرون آوردن غده تیروئید با عمل جراحی، باید هورمون تیروئید (به شکل دارو) را تا آخر عمر مصرف کنید.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

? https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic