هیرسوتیسم‌(پُر مویی)

✅هیرسوتیسم‌(پُر مویی)

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
هیرسوتیسم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بیش‌ از حد موها در صورت‌ و بدن‌ زنان‌. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ تدریج‌ و در طی‌ زمانی‌ طولانی‌ رخ‌ می ‌دهد.

?علایم‌ شایع‌
– موها ضخیم‌ و تیره‌ می‌ شوند و طبق‌ الگویی‌ که‌ در مردان‌ دیده‌ می‌ شود، رشد می ‌کنند (ریش‌، سبیل‌، موی‌ روی‌ قفسه‌ سینه‌)
– عادت‌ ماهانه‌ نامنظم‌ یا قطع‌ عادت‌ ماهانه‌
– آکنه‌
– گاهی‌ کلفت‌ شدن‌ صدا
– گاهی‌ مشکلات‌ ناباروری‌

?علل‌
معمولاً به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ آندروژن‌ها (هورمون‌های‌ مردانه‌) از تخمدان‌ یا غدد فوق ‌کلیوی‌ به‌ وجود می ‌آید. این‌ تولید زیاد هورمون‌ مردانه‌ در اثر اختلالاتی‌ مثل‌ نشانگان‌ تخمدان‌ پلی ‌کیستیک‌ یا هیپرپلازی‌ مادرزادی‌ غدد فوق ‌کلیوی‌ رخ‌ می ‌دهد.
ممکن است در اثر تومورهای‌ غدد فوق ‌کلیوی‌ یا تخمدان‌ یا بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و شناخته‌ شده‌ باشد.

?عوامل تشدید کننده بیماری
– سابقه‌ خانوادگی‌ هیرسوتیسم‌
– افراد سبزه‌ و دارای‌ موی‌ تیره‌
– مصرف‌ هورمون‌های‌ مردانه‌ (آندروژن‌ها) یا داروهای‌ کورتیزونی‌، قرص‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌، هورمون‌ها و بعضی‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌
– یائسگی‌ یا عدم‌ تخمک ‌گذاری‌

?پیشگیری‌
راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد.
عواقب‌ مورد انتظار
با تشخیص‌ و درمان‌ هرگونه‌ علت‌ زمینه ‌ساز، غالباً می ‌توان‌ از رشد بیشتر موها جلوگیری‌ نمود. پاسخ‌ به‌ درمان‌ ممکن‌ است‌ ۱۲-۶ ماه‌ زمان‌ ببرد.
موهای‌ زاید را می ‌توان‌ با روش‌های‌ مختلف‌ حذف‌ کرد.

?عوارض‌ احتمالی‌
بیمار ممکن‌ است‌ احساس‌ کند که‌ جذابیت‌ کافی‌ ندارد و نتواند ارتباط‌ مناسبی‌ با افراد برقرار کند.
ناباروری‌
درمان‌ اولیه‌ هیرسوتیسم‌ ممکن‌ است‌ مؤثر واقع‌ نیافتد.

?درمان‌
معاینه‌، آزمایشات‌ تشخیصی‌، و شاید هم‌ تصویربرداری‌ (سی‌ تی‌ اسکن‌ یا ام‌. آر. آی‌) به‌ تشخیص‌ علت‌ زمینه ‌ساز هیرسوتیسم‌ کمک‌ خواهند کرد.
نوع‌ درمان‌ بستگی‌ به‌ علت‌ هیرسوتیسم‌ دارد. در صورتی‌ که‌ هیرسوتیسم‌ خفیف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نیز دچار بی ‌نظمی‌ نشده‌ باشد، ممکن‌ است‌ درمان‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد. در موارد دیگر، درمان‌ گاهی‌ بستگی‌ به‌ این‌ دارد که‌ بیمار می ‌خواهد در آینده‌ بچه ‌دار شود یا خیر.
تومورهای‌ تخمدان‌ یا غدد فوق ‌کلیوی‌ را باید با جراحی‌ در آورد.
انتخاب‌های‌ درمانی‌ برای‌ حذف‌ موهای‌ زائد عبارتند از تراشیدن‌، استفاده‌ از موچین‌، سفید کردن‌
(استفاده‌ از موچین‌ می‌ تواند باعث‌ بروز عفونت‌ یا ماندن‌ جای‌ موی‌ زاید شود.) روش‌ الکترولیز موهای‌ زائد را به ‌طور دائمی‌ حذف‌ می‌ کند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰