کبد چرب دیابت و چاقی

 

✅کبد چرب و عوارض آن برای افراد چاق و دیابتی???

@dr_bahoosh_clinic
??????????????

کبد چرب یک بیماری خاموشی تعریف شده است که در مراحل اولیه نشانه ای نداشته و درمان خاصی نیز تاکنون برای آن به وجود نیامده است.این بیماری اغلب در افراد چاق ، دیابتی ها و بیماران دارای فشار خون بالا ایجاد می شود.
منظور از کبد چرب، رسوب چربی در کبد است، این عارضه در حال حاضر نسبتا شایع بوده و روزبه روز در بیماران مزمن کبدی که علت خاصی برای بیماری آنها پیدا نمی شود ارزش بیشتری پیدا می کند.

@dr_bahoosh_clinic
?عوامل موثر در کبد چرب

امروزه متاسفانه بیماری کبد چرب با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف و از جمله ایران رو به افزایش است.
شیوع کبد چرب در جوامع مختلف متفاوت است، براساس آمارها شیوع کبد چرب هفت تا ۹ درصد در کشورهای غربی و ۱٫۲ درصد در ژاپن گزارش شده است که البته این آمار بیانگر درصد واقعی کبد چرب نیست و شیوع واقعی آن بالاتر از این میزان است.
بیماری کبد چرب در بیش از ۹۰ درصد موارد فاقد علامت است، این بیماری در کسانی که عوامل خطر پیدایش کبد چرب را دارند مانند افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا و بی تحرک ایجاد می شود؛ ضمن اینکه چاقی، پرخوری، کم تحرکی، افزایش چربی خون و وجود بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا ازعوامل اصلی ایجاد کبد چرب محسوب می شوند.
@dr_bahoosh_clinic
در بیشتر موارد پزشک در بررسی آزمایشگاهی، سونوگرافی یا سی تی اسکن که به علل دیگر انجام می شود، به پدیده کبد چرب پی می برد. بنابراین باید افراد پرخطر به پزشک مراجعه و چکاپ های لازم را انجام دهند.
البته در پاره ای از موارد فرد به ندرت از ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم شکایت می کند، به ویژه این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده باشد بیشتر بروز می کند.
بیشترین شیوع بیماری کبد چرب در افراد بالای ۳۰ سال و در خانم ها است، اما متاسفانه اخیرا رشد عجیبی در سنین پایین تر و حتی کودکان پیدا کرده است.
@dr_bahoosh_clinic
افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده، عدم فعالیت مناسب و گسترش زندگی ماشینی از علل این امر هستند، از این رو در حال حاضر با افزایش میل افراد جامعه به استفاده از غذاهای آماده و تغییر الگوهای زندگی به سمت کاهش تحرک و عادات نادرست غذا خوردن، میزان ابتلا به کبد چرب افزایش یافته است.
با افزایش چاقی در کودکان، احتمال شیوع کبد چرب در آنها نیز روز به روز بیشترمی شود. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند باعث رسوب چربی در کبد شود ضمن اینکه کاهش سریع وزن در کسانی که قبلا به چاقی مبتلا بوده اند هم می تواند این عارضه را در پی داشته باشد.
@dr_bahoosh_clinic
در زمینه برخی بیماری های مزمن از جمله کولیت زخمی نیز کبد چرب گزارش شده است. البته در مواردی هم هیچ علت یا بیماری زمینه ای برای کبد چرب پیدا نمی شود، بنابراین فردی که دارای آنزیم های کبدی افزایش یافته در آزمایشات است و هیچ علتی برای آن پیدا نمی شود، باید به فکر کبد چرب باشد.
درمان کبد چرب تنها انجام ورزش منظم، اصلاح شیوه تغذیه و رفع علت زمینه ای است، به علاوه چاقی، دیابت یا افزایش چربی خون نیز باید کنترل شوند.
به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود حداقل پنج مرتبه در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه پیاده روی یا دو آهسته انجام دهند و بیشتر میوه جات کم قند، فیبرها و سبزیجات را مصرف کنند.
@dr_bahoosh_clinic
افراد چاق باید وزن خود را به طور تدریجی کاهش دهند؛ زیرا کاهش سریع وزن باعث تشدید کبد چرب می شود. ضمن اینکه اغلب بیماران به ویژه آنها که دارای بیماری زمینه ای ایجاد کننده کبد چرب هستند نیاز به درمان دارویی دارند. البته بازهم باید هشدار داده شود که بیماران باید از مصرف خودسرانه دارو در این زمینه پرهیز کنند.
مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین A نیز یک عامل محرک برای بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت‌های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

??????????????

 

┅─═ঊکانال پزشکی دکتر باهوشঊঈ═─┅

? https://telegram.me/dr_bahoosh_clinic

Tags:
***********

نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?